Gratinerad falukorv med blomkålsstomp

Idag blev det riktig husmanskost här hemma – på mitt sätt. Detta är också en rätt som passar på vardagar och tar enbart strax över 30 min att slänga ihop. Jag är faktiskt barnsligt förtjust i falukorv, har alltid varit. Fick det aldrig hemma då min mor inte gillade falukorv – så serverades det i skolan eller hos vänner så blev jag överlycklig! Som LCHFare kan man vara lite försiktig med falukorv – iallafall vilken sort man använder.… Fortsätt läsa här.

Syrlig fisk och skaldjursås med bönpasta

Idag fick det bli något väldigt enkelt middag, klart på under 30 minuter – om man bortser från tiden det tar att skala räkor.

Som tillbehör till min fisk och skaldjursås så hade vi bönpasta – dessa ingår inte vanligtvis i LCHF och innehåller ca 9 kolhydrater/per portion. Dock höjer inte bönor blodsockret, är glutenfritt, relativt låga i kolhydrater, innehåller mycket nyttigheter och mättar bra – äter man liberal LCHF kan man absolut äta bönor då och då, det är upp till en själv.Fortsätt läsa här.

Zucchininudlar med gräddig Salsicciasås

Detta blev gårdagens middag, fantastiskt gott och blir klart på under 30 minuter. Perfekt en vardagkväll!

Vi besökte nya matbutiken Paradiset inne i stan igår- en butik som fokuserar på närodlat, ekologiskt, rena råvaror och miljövänliga val. Finns både mycket färdigmat och rena råvaror som passar oss som äter lågkolhydratskost perfekt. Kommer bli ruinerad så mycket som jag vill handla där! Passade iallafall på att köpa färsk salsiccia från Uppland (Andersson & Tillman) samt lite ekologiska grönsaker.… Fortsätt läsa här.

Fröbullar – perfekt till frukost

Dagens frukost består av dessa fina små fröbullar. Dom må vara små men mättar bra och magen mår bra av lite frön, iallafall min.

Dessa är väldigt enkla att göra och ger känslan av ett grövre bröd med bra tuggmotstånd.

Fröbullar 3-4 st (vill ni ha fler så dubbla receptet)

50 g sesamfrön – gärna både svarta och vita (ca 1 dl)
20 g hela eller krossade linfrön (ca 2 msk)
20 g chiafrön (ca 2 msk)
20 g riven parmesan (ca 2 msk)
20 g grovhackad paranöt eller mandel – om ni vill ha nötfritt, byt mot solrosfrön eller mer pumpafrön. Fortsätt läsa här.

Salsiccia, smörstekt kål & gurkmajonnäs

Idag blev det enkel middag här hemma men ack så gott. Jag hängde med min kära vän Anna idag och slog våra kloka huvuden ihop i köket. Ibland är det enkla det godaste!

Vi åkte till Lidl som har väldigt bra korvsortiment och köpte färsk salsiccia + vitkål. Korven innehåller 90% kött och 2,3 kolhydrater/100g.

Korven steks på mellan mellanvärme tills man uppnår innertemp på minst 72 grader. Jag steker den då ca 10-15 min och lägger på ett lock.… Fortsätt läsa här.