Tjockkockens Frukostsamling!

by Jessica

2020-07-28 – Uppdaterat inlägg med ett par nya bilder samt fler frukosttips.

En av de vanligaste frågor jag ser just gällande LCHF är – ”Vad kan jag äta till frukost”?.

Många av oss är uppväxta på fil/mjölk /yoghurt och flingor eller mackor i stora lass. Det är inte svårt att ge upp detta, för tro mig, man mår så sjukt mycket bättre utan alla dessa kolhydrater som finns i flingor och bröd. Många LCHF-are äter heller inte frukost utan kanske äter första målet först vid lunch, så där är vi alla olika.

Jag personligen älskar frukost så jag äter det oftast, hoppar över vissa vardagar om jag inte är hungrig. Äter alltid frukost på jobbet så har med mig saker som är enkelt – av nedanstående tips är romansalladrullar, ostplättar eller paprikabåtar det jag oftast äter på jobbet.

Många tror att allt som LCHFare äter är kokta ägg med majonnäs eller äggröra och bacon. Sanningen är iallafall i mitt fall något helt annat så därför får ni därför lite andra tips här. Klart klassisk äggröra och bacon är gott, men skulle jag äta det varje dag skulle jag må illa av tanken på bara några dagar. Mycket roligare och variera frukosten om man nu ska äta det.

Så här kommer några av mina frukostbilder och tips som jag tidigare lagt upp på instagram. – hoppas ni får lite nya idéer.

Tonfiskröra

Tonfiskröra

Frukosttips nr 1:

Tonfiskröra, ca 2 portioner:

1 burk tonfisk i vatten (häll av vattnet)

½-1 hackad rödlök (alt gul lök, purjolök eller salladslök)

3-4 msk majonnäs (ta lite i taget tills ni får rätt konstistens)

1-2 msk Philadelphia eller creme fraishe (kan uteslutas, ta isåfall extra majonnäs)

ev lite finhackad kapris

salt, peppar, dill och lite pressad citron

Gör såhär:

Blanda alla ingredienser i en bunke – Servera med tex några salladsblad, avokado, kokt ägg, keso, ostplättar, fröbullar mm.

Ni kan även testa min KYCKLINGRÖRA med bacon eller LAXRÖRA istället om ni vill variera er.

IMG_20150414_092519

Frukosttips nr 2:

Äggsmör och skinkrullar

2-3 kokta ägg

en rejäl klick smör/bregott (jag använder 20-40 gram beroende på hur hungrig jag är)

salt, peppar och ev persilja

Gör såhär:

Mosa de nykokta äggen (låt dom gärna vara lite ljumna men inte kokheta) och smöret med en gaffel. Salta och peppra.

Ta några bitar sallad, romansallad är min favorit. Bred lite creamcheese eller bregott på salladsbladen och linda skinka runt om.

IMG_20150323_104012

Frukosttips nr 3:

Makrillröra

1 burk makrill i tomatsås (ta en med så lågt kolhydratsinnehåll som möjligt och helst utan tillsatt socker)

en rejäl klick majonnäs (eller smör/Bregott/creme fraishe)

salt, peppar

ev lite dill

Gör såhär:

Blanda makrillen med en klick majonnäs. Toppa med lite dill. Ibland byter jag ut majonnäs mot en klick smör eller creme fraishe, man håller sig mätt länge! Servera på tex fröknäcke, med kokt ägg, i salladsblad eller ät som det är.

På bilden ovan är det även romansalladrullar, det är nästa tips..

Innan jag rullar ihop dom
färdiga!

Frukosttips nr 4:

Romansalladsrullar

Dessa samt ostplättar är nog min standardfrukost. Jag älskar verkligen dessa romansalladsrullar! Ta romansalladsblad (cosmopolitan kan även användas) själv salladen ordentligt och badda av med hushållspapper.

Bre ett lager bregott i botten. Lägg på ditt favoritpålägg, tex ost, skinka och creme cheese och rulla försiktigt ihop dom. Man kan ju variera pålägget med tex salami och brieost, avokado och kalkon, kesoröra (se nedan) och pastrami/rostbiff. Bara att äta direkt med händerna och går även äta ”på språng”.

aa3b3fe8-37c4-480b-850a-4e793e4d8860

Frukosttips nr 5:

Kesoröra med påläggsrullar.

Receptet på kesoröran hittar ni HÄR (Länk). Servera med tex rullar av ost/skinka/rostbiff/pastrami/kyckling och lite grönsaker. Väldigt fräscht och mättande. Denna röra passar även utmärkt som fyllning i en omelettwrap (Länk)!

ostplattartjockkocken

Frukosttips nr 6:

Ostplättar med pålägg.

Receptet till mina enkla ostplättar hittar ni HÄR. Detta är ett av de populäraste recepten på bloggen och är väldigt omtyckta av er följare. Förstår er helt, dessa är det bästa brödsubstitut jag vet. Mjölfritt/nötfritt/glutenfritt och väldigt lättbakade. Går hem hos era barn också enligt dom kommentarer jag fått tidigare!

Bred på smör och ha valfritt pålägg. Hos mig blir det oftast smör, ost, skinka, sallad och gurka eller salami och brieost. Perfekt att ta med även på resa eller picknick. samt när man verkligen blir sugen på en ”smörgås”.

299118615

Frukosttips nr 7:

Fröbullar med pålägg.

Dessa ”bröd” påminner mer om grovt bröd. Recept hittar ni HÄR (Länk). Perfekt när man vill ha lite mer tuggmotstånd och magen får lite frön att jobba med. Dessa är också väldigt mättande och lättbakade, även om dom tar längre tid än tex ostplättarna.

IMG_20150317_082931

Frukosttips nr 8:

Yoghurt med lemoncurd och  fröknäcke.

Detta är inget man bör äta varje dag då mejerier till frukost både kan öka suget (om man tex har problem med sötsug) och det är lätt att kolhydraterna drar iväg. Alla är dock olika, en del klarar mer mejerier än andra.

Använd en naturell yoghurt med högre fetthalt. Blanda Smetana/rysk/grekisk/turkisk/cypriotisk yoghurt med grädde för att få rätt konstistens, lite vaniljpulver kan man även tillföra om man vill ha lite vaniljsmak. Toppa med Lemoncurd. Det receptet är från 56kilos blogg, men jag har även skrivit receptet HÄR i min blogg.  Servera med ett par bitar fröknäcke med tex creamcheese på. Fröknäcke har jag inget eget recept på, googlar man finns det massor – ta ett dom INTE innehåller majsmjöl vilket vissa gör, Finns även färdig mix att köpa från tex Risenta i vanliga mataffärer, denna blandas bara med vatten och olja.

Drycken på bilden, celsius, är utan kolhydrater men innehåller dock både koffein och sötningsmedel. Det är upp till var och en om detta är något man vill dricka, jag rekommenderar ingen som har problem med sötsug eller beroende att dricka liknande drycker eftersom det kan vara triggande/beroendeframkallande.

IMG_20150115_131104

Frukosttips nr 9:

Mikrad ostpizza

Superenkel frukost (går även äta till lunch eller middag såklart) är ostpizza som man fixar på några minuter i mikron.

Som topping kan man ta lite vad man har hemma eller köpa med sig från närmaste plocksallad. Min favorit är denna med vanlig ost, små mozzarellabollar, strimlad kyckling, lite rödlök och några soltorkade tomater. Ett enkelt videoklipp på hur man gör hittar ni här: https://instagram.com/p/zjj938qrK9/?taken-by=tjockkocken

Men en kort beskrivning får ni här också: lägg några skivor ost på en tallrik, toppa med vad ni nu vill ha för fyllning, lägg på ytterligare några skivor ost. In i mikron 3-4 min tills allt är helt smält. Sedan brukar jag alltid toppa med lite oregano och ruccola.

1077944307

Frukosttips nr 10:

Croque monsieur (LÄNK) / varma mackor eller varma toast.

Använd mina ostplättar eller baconplättar som bröd. Man kan göra croque monsieur i ugnen eller så delar man ”bröden”, lägger pålägget i mitten och kör i en smörgåsgrill eller våffeljärn tills den blir frasig och osten smält. Mättande och gott och passar kanske allra bäst en kylig höst eller vinterförmiddag.

Parmesanomelett

Frukosttips nr 11:

Parmesanomlett (LÄNK) – toppa med tex rökt lax, sparris och citron cream cheese.

img_20160813_105643

Frukosttips nr 12: Mejerifri chiapudding (LÄNK) – I chiapuddingkategorin har jag hittills lagt in 3 olika smaker: Chokladsmak, Blåbärssmak (dock lika gott med hallon istället) och en naturell med rabarberkompott.

14068230_504676249735514_410369697629673920_n

Frukosttips nr 13: Paprikabåtar (LÄNK) – Spetspaprika fylld med smör och/eller Cream cheese och toppa med dina favoritpålägg.

img_20150830_090710-e1440962392783-768x619-1

Frukosttips nr 14: Minipannkakor med chiasylt och vispgrädde (LÄNK)

Äggsallad LCHF

Frukosttips 15: Krämig Äggsallad (LÄNK) – Servera med tex en bit lax, makrill, kalkon, skinka eller i en wrap. Väldigt mättande och snabbgjord!

tjockkocken kesobröd

Frukosttips 16: Nötfri kesofrölimpa (LÄNK) – lättbakat bröd att skiva upp och frysa in. Perfekt som lite grövre morgonmacka!

Frukosttips 17: Chaffles (receptlänk)- dvs ostvåfflor! Har du ett våffeljärn så svänger du snabbt ihop dessa. Väldigt mättande och även poppis hos dottern på 3 år.

Frukosttips 18: LCHF-Sesambagels (länk) med massa goda pålägg – tex mosad avocado, rökt skinka, tomat och creme cheese.

print

You may also like

8 comments

TinaV 2016-07-13 - 22:45

Har börjat följa din blog. Den är så inspirerande. Hittat många recept som ja bara måste testa. Det är så svårt komma på vad man ska äta. Så tack för dina fina tips o recept. ?

Reply
Tiidjej 2016-07-13 - 13:03

Är ny i sammanhanget och funderar lite på om det finns frukost man kan förbereda dagen innan? Mina vardagsmornar behöver jag ha full fokus på barnen som det ser ut nu (konfliktperiod) känner att det skulle underlätta för mig just nu med sådana tips☺

Reply
Jessica 2016-07-13 - 23:04

Ja, nästan alla av dessa är ju bara göra dagen innan. Speciellt tonfiskröra/kycklingröra/laxröra. Koka ägg kan man köra kvällen innan om man vill ha. Ostplättarna är ju bara baka en stor sata av och ha i frysen. Mackan för du ju på 1minjt på morgonen. Eller gör kvällen innan och lägg i kylskåpet.

Reply
Camilla 33 år och 10 barnsmamma 2015-06-01 - 21:41

Tack för tipsen 😀
Sparar din blogg för den kommer behövas 😀
Tack 😀
Mvh Camilla

Reply
Jessica 2015-06-09 - 10:59

Kul att höra! 🙂

Reply
Anonym 2015-08-20 - 16:18

Hur spar man detta?

Reply
Isabell 2015-04-14 - 18:52

Tack för tipsen! Jag är nybörjare och har haft väldigt svårt att hitta någon frukost som passar mig.

Tack för bra inspiration, var dag. Du är suverän.

Reply
Jessica 2015-04-29 - 11:56

Tack så mycket, alla behöver vi lite tips och ny inspiration! 🙂

Reply

Leave a Comment